Annie

annielistic.blogg.no

912 dager

• Publisert: 31.01.2018, 14:38
  • Kategori: Reise
  • Siden sist jeg var utenlands..

Hvis du ikke regner med Sverige da, som jeg n bor i. S min siste reise utenlands var vel riktig nok til Norge.. JEG ELSKER REISE! Men, n er det alts to r og seks mneder siden sist gang. Og det var ogs min verste tur noen sinne, men det er en helt annen historie. Egentlig s fles det ut som en hel livstid siden jeg landet p Gardemoen 27. juli 2015 etter et kort opphold i Tyrkia.

Jeg har surfet i Portugal, seilt i Kroatia og reist fra Barcelona til Marbella med gode venninner. Platanias p Kreta, Eiffeltrnet i Paris og kinamat p Teneriffe. Det er ikke mangel p opplevelser og minner, men jeg vil ha MER! Amsterdam, Italia, London, Island, New Zealand og Hawaii er bare en brkdel av steder jeg vil beske. Jeg har s vidt vrt ute av Europa, og det vil jeg endre p. Selv om Europa i seg selv er ren magi, jeg elsker Spania og Kroatia. ♥

Men, s er det den forbanna flyskrekken og ddsangsten som delegger mye av motivasjonen og stemningen. Pardon my french: Men FAEN s irriterende! Jeg har dratt p ferie uten booke hotell for helvette, nr og hvorfor ble jeg s pysete? Fr s klarte jeg i det minste sjule litt av fryskrekken p flyet, men n er det hyperventilering, armer overalt og trer som spruter. MEN JEG HAR BESTEMT MEG. Jeg skal begynne spare penger til reise mer, og jeg skal drepe den frykten.. Eller, jeg skal st i det og ikke la den vinne det beste i meg. Nok n!

Jeg og kjresten har enda ikke vrt p en ordentlig utenlandsreise sammen, og hva passer vel bedre enn en romantisk tur til London, Amstertam eller drinker i Barcelona (beste.byen.ever) for dyppe trne i vannet? En ting er sikkert, og det er at jeg behver palmesus, nye lukter, btter med saltvann og et strre bilde av hva verden er i livet mitt. ♥ Jeg er livredd for d, men jeg er mer redd for ligge for dden og angre p alt det jeg ikke gjorde.. Fordi jeg var for redd.

• Publisert: 31.01.2018, 14:38
  • bilturen fra helvette

• Publisert: 13.07.2017, 10:48
  • Kategori: Reise

• Som sagt s har jeg klart rote bort/kaste(?) passet mitt... S i forigrs mtte jeg bite i det sure eplet kjre tur-retur Rros for skaffe meg et nytt. Heldigvis ble mannen med, og vi fikk lne en veldig god bil til kjre de ca. 100 milene med (nei, jeg overdriver faktisk ikke.)

Veien til Rros begynte veldig bra, helt til vi mtte p veiarbeid som varte i 13 kilometer.. "Velg en annen vei om det er mulig" sto det p et skilt, men vi tenkte ikke at det kunne vre S ille som det faktisk var. Her snakker vi store steiner, jord, grus og ikke vei i det hele tatt! Vi kjrte i max 30 km/t for unng steinsprut og punktering, s det var jo ogs en erfaring. Rett fr Rros oppe p et fjell ble det et lite helvette av et regnvr, det var som om jvelen sto p panseret og kasta en btte med vann p ruta om og om igjen. P veien tilbake bestemte vi oss for ta ei litta omvei p en time, for slippe det forbanna veiarbeidet. Det skulle vi IKKE gjort for si det snn..

Jeg har ALDRI kjrt p s smale og drlige veier, og jeg er vandt til kjre p _smale_ veier langt ute p landet i Larvik - troddet det var ille. Det var s vidt plass til to biler ved siden av hverandre, og folk kjrte som om de hadde tsha bde kjrra og drivstoffet sitt. Vi mtte en flokk med reinsdyr midt p veien, s flere fare-skilt for brunbjrn (!), og der veiene var som vrst hadde de slengt noe ubrukelig rd grus over, s det spruta steiner til alle kanter. Brukte lett over en time p den "lille" omveien for si det mildt! Men vi kom oss frem og tilbake uten ei ripe, heldigvis. Og fine bilder av Rudolf fikk vi jo.

Lensmannskontoret i Rros var et koselig lite sted, med ekstremt god service ♥ S nytt pass gikk heldigvis som en drm, jeg fr det i posten om et par uker. Vi tok en burger p en st restaurant, og det er fader'n meg den beste burgeren vi har spist det var vi enige om begge to. Jeg tok en chilli-burger og R tok en med blmuggost.

Vi fikk knipsa noen bilder av den bittelille byen og kjpt litt ndvendig norsk proviant (srlandschips og freia) p den lokale coop'en, fr vi satte kursen hjem mot Sverige igjen, og vi skreik av lykke begge to da vi fikk se Sundsvallsbroen igjen. Alt i alt var det en kaotisk men hyggelig tur ♥ Men folkens, hold avstand i trafikken a', folk kjrer jo som idioter og udyr om hverandre.

N er vi i leiligheten har siste innspurt p soverommet, planen er hente sengen og flytte inn i dag. Vi har bygget det som bygges skal, og n gjenstr monteringen og litt maling her og der. Iiiiih, det blir s fint! ♥♥♥

• Publisert: 13.07.2017, 10:48
  • 24 timer i Stockholm

• Publisert: 02.07.2017, 17:17
  • Kategori: Reise

• Etter tre-ish timer p toget s kom vi frem til Stockholm. Jeg var ganske spent p denne byen siden alle virkelig har skrytt den opp i skyene og fortalt hvor fint det skal vre. Byen var stor, det var MYE folk,gamla stan var ganske sjarmerende, men det var alt for mye folk og turister der til orke mer enn to minutter om gangen. Hostellet var en liten skuffelse, og jeg synes prisen var litt for hy for standarden - men frokosten var overraskende bra!

Vi spiste en god middag i sentrum fr vi tok "tuben" til Globen, der tok vi et par glass fr vi fant frem til riktig inngang. Dum som jeg er s hadde jeg selvflgelig systemkameraet i vesken, og det er jo absolutt IKKE lov med systemkameraer inne i Globen nr det skal vre show der - s da mtte vi tenke fort. Vi endte opp med sprre drvakten p O'Learys om han hadde mulighet til passe p det mens vi var inne p showet, og heldigvis sa han ja! Vi kom frst inn p showet og fikk goood tid til enda et glass.. Haha, man skal da kose seg nr man er p mini-ferie!

Ricky Gervais - Humanity! Alts: Terningkast seks, ti av ti, high five og raketter! Jeg elsker at han har en hensynsls humor, at han kan f folk til le av det mest smertefulle som finnes i dagens samfunn. Han kan virkelig kdde om ALT! Ikke dra p showet hvis du blir lett offended, ikke se p hvis du ikke tler mrk mrk MRK humor - da hadde du vridd deg av smerte i stolen. Som Ricky sa: "we're all gonna die, so let's have a laugh"! Alt kan tulles med, det kommer an p spken. Jeg er s glad for at vi bestemte oss for kjpe de bilettene og dra til Sthlm, det er noe av det morsomste jeg har opplevd. Vi lo s vi grein og fikk kramper begge to, for si det mildt! Verdens beste stand-up komiker spr du meg.

Nr vi kom tilbake for hente kameraet s husket vakten oss med en gang, og vi fikk tilbake kameraet. Man kan fortsatt stole p folk, det er deilig vite! En stor CHEERS til drvakten p O'Learys ved Globen, du m vre et av verdens snillesre mennesker! Vi tok en drink der fr vi dro inn til byen igjen for en subway og litt mer drinks, fr vi krp til sengs p det skumle hostellet. Jeg har virkelig sett p alt for mye serier, for jeg var bombe-sikker p at noen skulle bortfre meg hvis jeg gikk p toalettet alene.

Jeg ble alts ikke kidnappet, og overlevde natten helt fint! I dag har vi tuslet rundt og sett litt mer av byen, drukket litt kaffe og spist litt muffins. Stockholm er mye finere enn Oslo, og det er nok gamla stan og havet som gjr det slik. Synd det alltid er s mye bygningsarbeid i store byer, det delegger s mye av helhetsflelsen man kunne ha ftt. Men jeg er stort sett veldig fornyd med det siste dgnet, og er som sagt utrolig glad for at vi tok turen.

N sitter vi p toget mot Sundsvall, og det skal bli deilig komme hjem igjen. Etter har bodd i en storby i seks r, har jeg har rett og slett ftt nok av folkemengdene, jeg takler det svrt drlig n i forhold til fr. Men det er deilig tenke p at det ikke er s langt unna, da har man muligheten til dra hvis det skulle friste med storbyshopping og show! ♥

Noen av bildene er tatt av @robshootsraw

• Publisert: 02.07.2017, 17:17
  • hello sweden!

• Publisert: 23.12.2016, 10:16

• First time in Stockholm ♥

Hei og god lillejulaften! Hper alt str bra til, og at du gleder deg til i morgen?
    I gr satt vi p toget fra halvt tolv p formiddagen til halv ni p kvelden, og det er den BESTE reisen jeg noen sinne har hatt! Ingen sikkerthetskontroller, ingen turbulens, ingen angst - jeg kommer mest sannsynelig ikke til sette meg p et fly igjen n, gjr jeg vel? Fader.. Og da vi nesten var fremme, s fikk vi en push-varsel fra aftonblatet om at noen hadde "sett" Berlin-terroristen p Arlanda flyplass i Sthlm, vet ikke om det var noe sannhet i det eller om folk rett og slett ser han over alt n, fordi vi blir engstlige... Men, glad er jeg for at vi ikke var der. Verden er s ekkel akkurat n, men nok om det.

Fikk sett bittelitt av Sthlm i gr, da vi skulle bytte tog. Bare innsiden av togstasjonen, but still? hah. Jeg beklager foresten hvis teksten min er litt rar, eller sammensatt p en irriterende mte idag. Jeg har ikke sovet mer enn tre timer p to dgn, er helt delagt i magen og sliter med konsentrere meg p grunn av det. Dessuten sitter jeg blogger fra en "stuga" i Sundsvall som totalt tar pusten fra meg, det er s forblffende vakkert her. Akkurat n sitter jeg i "glasshus" med soloppgangen bak meg og havet rundt meg. Verden er ekkel, men den er faen s vakker ogs!

M faktisk bare snu meg og nyte synet akkurat n, skal knipse bilder ogs s dere fr se! N skal jeg kose meg max med mannen jeg elsker og familien hans, jeg er verdens heldigste jente, faktisk! ♥

Vi snakkes litt senere.

• Publisert: 23.12.2016, 10:16
  • travelplans

• Publisert: 11.06.2016, 16:27
  • Kategori: Reise
  • Jeg skal spare s mye penger i lpet av de fem neste rene, s skal jeg og kjresten legge ut p reise. Dette er noen av de stedene jeg DRMMER hardt om reise til. N driter jeg i flyskrekken og bare planlegger, man kan ikke slutte leve bare fordi man har en liten fobi!? Vel, den er ikke liten.. Men, reiselysten er strre - og heldigvis kan man komme seg veldig langt her i verden med andre transportmidler.

Tanken min er ta fly til enten London eller Amster og fortsette reisen med cruise derfra! Vi fr se hvordan det blir, men dette er noe jeg skal gjre! Dette er virkelig noe som motiverer meg til spare.

# AMSTERDAM

# NEW ZEALAND

# VENICE - CALIFORNIA

# GOLD COAST

Dette er toppen av listen akkurat n! Jeg vil f med meg hele Australia, helst! Og mens jeg er der skal jeg selvflgelig f med meg en eller ti konserter med favorittmusikken som selvflgelig er Australsk hiphop og Hilltop Hoods som ruver p toppen. Sparingen starter N!

• Publisert: 11.06.2016, 16:27
  • restless

• Publisert: 11.06.2016, 11:16
  • God morgen ♥

Jeg hadde gitt ALT i verden (nesten) for vkne opp her i dag, Wakiki beach p Hawaii.

Rastlsheten griper tak i meg flere ganger om dagen. jeg m reise! Men, dette ret strekker ikke pengene til helt - det m man bare godta. S jeg har snekret sammen en plan, som gjr at jeg kan beske alle disse stedene jeg drmmer om sammen med min bedre halvdel. Det er ingen andre jeg heller vil reise med og dele disse opplevelsene med, enn han. Selvflgelig skulle man tatt med hele venninnegjengen p tur ogs, men det blir noe spesielt med sin utkrede kjrlighet i disse settingene kan jeg tenke meg!

Planen gr som s; jeg skal spare og spare helt til han er ferdig med utdannelsen sin - s reiser vi! Jeg vil starte i London og... Nei, n m jeg holde kjeft s jeg ikke rper neste innlegg. Men, flg med!

• Publisert: 11.06.2016, 11:16
  • 4 kommentarer
  • Wanderlust: Milano!

• Publisert: 20.01.2016, 13:13
  • Kategori: Reise
  • N er det bare 79 dager igjen til vi drar - MILANO!

Vi skal bo i en leilighet 15 minuttter unna sentrum, det gr bde tog og metro rett i nrheten - s det er et flott utgangspunkt. Jeg kan veeeeldig lite om Milano, bortsett fra at jeg har hrt om den magiske kirken - Duemo de Milano (?) som vi har blitt anbefalt se. S er det noen der ute som har vrt i Milano? Trenger restaurant-tips og shopping tips. Vi skal p interir-messen en av dagene, s skal vi en tur til Gardasjen tenke vi, og kanskje ta et tog til Sveits.. Hvis vi fr tid. Ogs har jeg heldigvis med meg en verdensvandt venninne, vi kommer til ha det kjempe gy sammen! Vi lander p lrdag, resten av klassen kommer ikke fr mandag/tirsdag - s vi tar en liten ekstra-ferie vi. Jeg gleder meg mest til smake ekte Italiensk pizza, og spise gelato og masse pasta! Det er lov bli feit p ferie, si!

S, har du noen Milano tips? Eller Gardasjen, Sveits?

• Publisert: 20.01.2016, 13:13
  • 6 kommentarer
  • Booking.com - Drlig service.

• Publisert: 13.01.2016, 13:00
  • Kategori: Reise
  • Vi skal til Milano i april med klassen.

Grunnen til at vi drar dit p studietur, er den store design messen som rlig er der nede. Akkurat denne uken er det MANGE som reiser ned til Italia (65% av stedene i Milano er booket allerede) - og vi bestillte derfor hotell og fly veldig tidlig, i august. I gr skulle vi inn se p hotellet en gang til, og da stod det "denne bookingen er avbestillt!" Du kan jo tro vi fikk hakeslepp og angst, s vi ringte hotellet. Det var ingen som tok telefonen, s vi ringte booking som fikk kontaktet hotellet for oss. Svaret vi fikk var at p Mastercardet finnes det en slags sperre i mellom Norge og Italia, s de kunne ikke trekke penger fra kortet. Vi skulle ikke betale fr vi kom ned uansett, og det er penger p kortet.

Vi synes jo at dette er noe som booking.com burde opplyse om, nr de fr bookinger til Italia - nr de vet om problemet fra fr! De nektet kompansere med noe som helst, og kunne ikke gjre noe annet for oss heller. Det var rett og slett rva kundeservice, og jeg kommer ikke til benytte meg av booking.com sine tjenester igjen. Jeg skriver dette, slik at alle som skal reise er obs p at mastercardet ikke alltid blir godkjent. Vi fikk heller ikke noe mail om det, noe booking skulle ha sendt oss med en gang! Man registrerer jo telefonnummer og adresse ogs, s det er jo mulig sende en sms. Vi fant fort ut at dette hadde skjedd med flere i klassen ogs.

Vi hadde heldigvis utrolig flaks, og kapret en leilighet fra airbnb.no - noen som har benyttet seg av den siden fr?

• Publisert: 13.01.2016, 13:00
  • Wanderlust.

• Publisert: 07.01.2016, 15:10
  • Kategori: Reise
  • Noen fler pingler der ute som fryser rumpeballene og nesetippen av seg?

Jeg tviler p at det finnes en eneste drpe med stolt viking-blod igjen i de bl-frosne rene mine! Jeg blir helt udugelig nr gradene faller under 0. Og jeg fryser s fort det er under 22 grader inne. Jeg syter og gnler om den jvla kulda konstant!! Burde egentlig bare legge meg i hi, og bli der til vren kommer - snn for skne de rundt meg. Ikke kan man st p snowboard eller skyter nr det er sppas kaldt som det er her n heller. "Jvla sring" tenker sikkert noen n, men ja! Jeg er sring.. Hadde daua etter en natt i Finnmark n, for si det snn. Jeg kan prise meg lykkelig, for at de nektet meg komme inn i militret!

Jeg satt drmte meg bort til Australia her om dagen. Der er det jo sommer, n! 22 grader fr klokken ti om morgenen, og 29 grader midt p dagen! hh, kan vi ikke bare hoppe p neste fly, drite i alt som heter utdanning og jobb.. Bare leve livet p en perfekt blge, og drikke hye paraplydrinker - kun ifrt bikini?! Det er ikke noe jeg nsker meg mer, akkurat n.

//Bildene er tatt fra pinterest.

Se p det her da!? Ser ut som en veldig, veldig, veldig god drm. Jeg har ALLTID vrt interessert i dra til Aussie, Gold Coast spesielt! Det er noe med menneskene som kommer derfra, og de har kenguruer der, og man kan surfe hele dagen! Og dessuten produseres verdens beste hip hop der nede! Ja, jeg vet at alt i Australia vil drepe deg og spryte gift inn i kroppen din, men det er veldig verdt det - for noen timer i sola. Da hadde jeg i det minste ddd lykkelig og - ikke minst; varm!

Men, det er vel bare bite gebisset sammen, og holde ut i to-tre(!) mneder til. Hper det er drit varmt i Milano nr vi skal dit i April.

Har du en destinasjon du alltid har drmt om reise til?

• Publisert: 07.01.2016, 15:10
  • Tyrkia

• Publisert: 24.07.2015, 18:42
  • Kategori: Reise

• Dette er da utsikten jeg har akkurat n. Klokken er 19:23 her og det er fortsatt 30 grader, fantastisk!

Turen hit gikk egentlig overraskende bra! Jeg m gi en liten shoutout til SAS-crewet p flyet jeg tok! Jeg har aldri blitt s godt tatt vare p under en flytur fr, noe som gjorde reisen min mye lettere. Jeg fikk tilogmed snakke med kapteinene og titte inn i cockpiten. Det kom noen trer p turen opp, og jeg kjente angsten rett bak meg hele veien. Men, det er en av de mer behagelige flyturene jeg har hatt p en stund.

Jeg ble hentet av venninnen min og hennes to vakthunder i Gazipasa, og vi kjrte en halvtime til leiligheten hennes i Oba. Vi bor tydeligvis i et veldig skummelt strk, der sigynerne raner deg med masjeter... Men, det bekymrer jeg meg ikke over nr vi har en stor og en liten vakthund som lager et forferdelig leven dersom noen banker p, eller de hrer en lyd ute i trappen. Jeg hadde han ene inne hos meg i natt, og han andre sov p rommet til venninnen min. De innfdte her er som regel kjempe redde for hunder, og rygger langt unna nr de ser oss komme, haha. Det er rart at de har et s drlig forhold til dyr her nede, det eneste jeg har sett er lshunder og et par katter. Det er en dame her nede som har startet et hjem for de lse hundene, og jeg kan merke at det hjelper! Har bare sett to stykker her s langt, og de s ut til ha det greit etter forholdene.

Etter ha vrt vken i over 30 timer, s pnet jeg flaska med gin.
    Det kom tre venninner hit og vi satt p verandaen her frem til vi skulle ut. Da vi kjrte i taxien, s jeg noe av det villeste jeg noengang har sett. EN HEL FAMILIE P N LITEN SCOOTER! Foran satt ei lita jente, p kanskje 5-6 r, med pappaen og bak der igjen satt mammaen med en nyfdt baby i hendene! Null hjelm, og null beskyttelse. Alts, hvordan? Senere p kvelden s jeg en baby i en barnevogn som l og sov med et hrselvern p, rett utenfor et utested i barstreet. Helt normalt her nede, virker det som.

Vi mtte litt flere bekjente av venninnen min, og drakk kanskje litt for mye. For fr jeg visste ordet av det s sto jeg p den obligatoriske bardisken, og danset etter fem r gamle drittsanger fra Danmark. Men, morro var det! Vi ble kjrt hjem, og jeg sloknet med en gang hodet traff puta - det var lenge siden det!

Idag gikk vi tur med vofsene tidlig p morgenen, s de ikke skulle d av heteslag. S tok vi en bitteliten tur p standa her nede, men det orket jeg ikke lenge.. Det har seg nemlig slik at min lever ikke setter veldig stor pris p dehydrering+alkohol og null svn, s jeg hadde rett og slett for vondt! N skal vi lage deilig middag her hjemme, og kanskje en tur bort til Alanya senere for en kaffe, blir ikke mer fest ved det frste - deilig! Jeg kjenner at fjorten r gamle meg ikke er tilstede i hodet mitt lenger, og at party-tur ikke har vrt det beste jeg vet de siste 3-4 rene. Men, vi skal kose oss masse!

Foresten s har jeg jo vrt s smart og ikke bestille bilett hjem.. Og n ser det ut som ALT er fullt, og det kun er fly med mellomlandinger igjen. Hper virkelig de setter inn noen fler fly, noen som vet om de pleier det?

Hper vret er litt bra der hjemme ogs?